Posiedzenie Morskiego Zespołu Parlamentarnego i Kaszubskiego Zespołu Parlamentarnego poświęcone programom inwestycyjnym Uniwersytetu Morskiego w Gdyni i Politechniki Morskiej w Szczecinie, związanym z budową nowych statków
W dniu 4 grudnia 2024 r. w Senacie RP odbyło się posiedzenie Morskiego Zespołu Parlamentarnego oraz Kaszubskiego Zespołu Parlamentarnego, które poświęcone było budowie nowych statków szkoleniowych i naukowo-badawczych dla Uniwersytetu Morskiego w Gdyni oraz Politechniki Morskiej w Szczecinie. W spotkaniu z udziałem parlamentarzystów oraz Sekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury dr. Arkadiusza Marchewki, uczestniczył JM Rektor prof. dr hab. inż. kpt. ż.w. Adam Weintrit.
W trakcie spotkania Wiceminister Infrastruktury, dr Arkadiusz Marchewka, w związku z realizacją programów inwestycyjnych, które zakładają między innymi budowę nowych statków szkoleniowych oraz szkolno-badawczych, zapowiedział wzrost budżetów obu uczelni.
W czasie obrad JM Rektor prof. dr hab. inż. kpt. ż.w. Adam Weintrit pokrótce przedstawił historię rozwoju współczesnego szkolnictwa morskiego w Polsce, wskazując, że jego pozycja jest nie tylko dobrze ugruntowana, ale także na przestrzeni ostatnich dekad znajduje się w pierwszej piątce na świecie. JM Rektor prof. dr hab. inż. kpt. ż.w. Adam Weintrit przypomniał, że obecnie Uczelnia jest armatorem trzech statków: „Daru Młodzieży”, „Horyzontu II” oraz r/v IMOR. Następnie krótko scharakteryzował każdą z jednostek, omawiając między innymi parametry statków oraz zadania przez nie realizowane. Wskazał przy tym, że integralną częścią procesu szkolenia przyszłych kadr morskich jest 12 miesięcy praktyk na statkach, dlatego jeżeli Uczelnia nie będzie dysponować takowymi, to straci uprawnienia do wydawania dyplomu oficera. JM Rektor prof. dr hab. inż. kpt. ż.w. Adam Weintrit przypomniał także, że Uniwersytet Morski w Gdyni obecnie gwarantuje studentom 4 miesiące praktyk na statkach, a następnie przez 8 miesięcy studenci odbywają praktyki u najlepszych armatorów na całym świecie.
W trakcie swojego wystąpienia JM Rektor prof. dr hab. inż. kpt. ż.w. Adam Weintrit wskazał również, że „Dar Młodzieży” to trzymasztowa fregata przeznaczona do szkolenia 120 praktykantów. Następnie odniósł się do następcy „Daru Młodzieży”, który parametrami miałby nawiązywać do swojego poprzednika, będąc zmodernizowaną fregatą wyposażoną w najnowsze rozwiązania techniczno-informatyczne, przy czym statek wyposażony byłby w urządzenia do ręcznego sterowania w celu szkoleniowym. JM Rektor prof. dr hab. inż. kpt. ż.w. Adam Weintrit poinformował uczestników obrad, że koszt budowy takiego statku, najlepiej według projektu inż. Chorenia odpowiedzialnego za wcześniejsze projekty jednostek dla Uczelni, przy założeniu, że powstanie on w polskiej stoczni, szacowany jest obecnie na ok. 300 mln zł.
Rektor Politechniki Morskiej w Szczecinie dr hab. inż. kpt. ż.w. Wojciech Ślączka, prof. PM opowiedział o planie budowy nowego statku naukowo-badawczo-szkoleniowego dla studentów uczelni, który w przyszłości zastąpi „Nawigatora”. Poinformował również o zaangażowaniu pracowników uczelni w międzynarodowe ekspedycje badawcze w zakresie m.in. poszukiwania metali ziem rzadkich czy badań klimatycznych i innych badań podwodnych i oceanicznych na Atlantyku i Pacyfiku. Rektor Politechniki Morskiej w Szczecinie dr hab. inż. kpt. ż.w. Wojciech Ślączka, prof. PM zaapelował o statek badawczy, który byłby konkurencyjny dla jednostek z innych krajów, ponieważ w chwili obecnej Polska nie dysponuje tego typu jednostką. Szacunkowe koszty nowej jednostki badawczej wraz z wyposażeniem wynosiłyby ok. 400 mln zł.
W czasie dyskusji parlamentarzyści zadeklarowali wsparcie dla projektów, które mają na celu rozwój polskiego szkolnictwa morskiego i nauki. Senator Stanisław Gawłowski zwrócił uwagę na fakt, że jeżeli polscy badacze nie będą dysponować statkiem badawczym, to Polska nie będzie w stanie uczestniczyć w wyścigu w poszukiwaniu metali ziem rzadkich. Z kolei senator Magdalena Kochan podkreśliła, że budowa obu jednostek morskich jest kwestią polskiej racji stanu i warunkuje polską obecność w nauce morskiej, a Polska nie może sobie pozwolić na prowadzenie złej polityki morskiej i niedofinansowanie gospodarki morskiej. Przewodniczący Kaszubskiego Zespołu Parlamentarnego Kazimierz Kleina zadeklarował również, że parlamentarzyści będą patronować projektom obu uczelni w zakresie kształcenia jak najlepszych specjalistów morskich w kraju. W trakcie obrad padła także deklaracja, że obie uczelnie otrzymają dodatkowe 49 mln zł na działania związane z bieżącym funkcjonowaniem.